Gjor deg klar til a programmere! Legos Mindstorms EV3 roboter er her.

Den tredje generasjonen av Legos bestselgende programmerbare robotikkplattform er her, og har flere sensorer, motorer og fleksibilitet enn noensinne. Pluss mobile apps.

LAS VEGAS – Damer og herrer, gutter og jenter, start programmeringsmotorer: Lego Mindstorms EV3 er her.

Den tredje fulle generasjonen av Legos programmerbare robotplattform, EV3, er rettet mot bade entusiaster – unge og gamle – og l rere, og blaser forbi den forrige generasjonen med en lang liste over nye funksjoner som gir fart og kraft, intelligent programmerbarhet og mer mater a kommunisere med roboter. Lego forventer a begynne a selge produktet, som inkluderer 594 Technic-stykker som kan brukes til a lage fem forskjellige roboter, denne sommeren til en utsalgspris pa $ 350. Det vil ogsa gi ut instruksjoner for 12 ekstra roboter ved lansering.

Lego Mindstorms EV3 gjor programmerbar robotteknologi enklere enn noensinne (bilder)

Lego lanserte den forste versjonen av Mindstorms i 1998, og den andre iterasjonen, Mindstorms NXT, for nesten seks ar siden pa det arets utgave av International Consumer Electronics Show. I ar valgte ogsa den globale leketoygiganten CES som stedet for a avdekke Mindstorms EV3. I mellomtiden l rte utallige tusenvis av barn og voksne a programmere og bygge egne roboter takket v re Lego, og Mindstorms ble det bestselgende produktet i Legos historie, i det minste som malt ved inntekter.

I mellomtiden utviklet Lego et sterkt forhold til entusiast samfunnet og vendte seg til brukerne for a finne ut hvordan plattformen best kunne brukes. Fordi Mindstorms NXT solgte mer i 2011 enn det gjorde ved sin forste utgivelse i 2006, vet Lego at det fortsatt er stor interesse for plattformen. Og med Mindstorms EV3, en ny generasjon barn, og mange flere voksne vil sannsynligvis bli nedsenket i personlig robotteknologi. Og som det gjorde med NXT, vendte Lego igjen til brukerne for a utvikle EV3.

Som med de to tidligere generasjonene Mindstorms, handler EV3 om et enkelt programmeringsmiljo som er laget for a la nesten alle lage roboter som folger anvisninger og utforer bestemte oppgaver. Systemet er bygd rundt en serie nye sensorer, samt programmerbare intelligente teglstein, som hver er ment a styre en annen motor, sensor eller skjerm. Teglsteinene kan programmeres til a bestemme hvordan en robot skal bevege seg, hvor lenge og hvor langt a ga. Lego mener at nesten alle kan fa en Mindstorms EV3-robot opp og ned i lopet av 20 minutter etter a ha apnet boksen, og kan til og med starte programmeringen av roboter uten a sla pa datamaskinen.

Hver programmerbar EV3-murstein leveres med en ARM9-robotprosessor, en SD-utvidelsesspor og innebygd 16 MB flashminne, Linux, Bluetooth 2.1, IOS og Android-kompatibilitet, et USB 2.0-grensesnitt som tillater Wi-Fi-tilkobling, fire inngangs- og utgangsporter, en Matrix-skjerm med hoyttaler.

Pa maskinvaresiden har Mindstorms EV3 tre interaktive servomotorer, to beroringssensorer, en infrarod sokeresensor som kan male avstand, bevegelse og objektdeteksjon, et infrarodt «beacon» designet for a kontrollere robotene eksternt fra en avstand pa opptil 6 fotter og en fargesensor. Opptil fire murstein kan v re daisy-chained, og USB-porten og Wi-Fi-tilkoblingen tillater et bredt spekter av utvidelse. Mindstorms EV3 er ogsa bakoverkompatibel med alle Mindstorms NXT roboter, slik at brukerne kan bruke alt de kjopte under NXT-generasjonen med EV3.

Kanskje det viktigste elementet i Mindstorms EV3-plattformen er programmeringsmiljoet. Selv om den prim re maten brukerne kan programmere sine Mindstorms, er roboter a gjore det i utviklingsgrensesnittet pa sine datamaskiner, og deretter laste ned instruksjonene til roboten, de intelligente mursteinene har ogsa et grensesnitt som muliggjor enkel programmering. Samtidig vil Lego snart slippe mobilapper som kan brukes til a designe programmer for roboter.

Lego vet at entusiaster som spiller med Mindstorms EV3 onsker a komme i gang med en gang, sa den nye versjonen av plattformen har motorer og sensorer som vet hva og hvor de er slik at den andre de er pa, de vises i programmeringsgrensesnittet , klar til a bli kontrollert. Pa samme mate vil eventuelle nye motorer eller sensorer som er plugget inn automatisk ogsa vises.

Mindstorms plattform har alltid v rt a dele, med brukere oppfordret til a laste opp sine kreasjoner til et felles nettsted. Og det er mer sant enn noensinne med EV3. Mens Lego vil frigjore instruksjoner for 17 forskjellige roboter ved lanseringen, forventer det at brukerne skal komme opp med tusenvis flere unike design som kan deles mellom det verdensomspennende Mindstorms-fellesskapet.

I en demonstrasjon av produktet pa CNET i forrige maned viste Lego-ledelsen noen av de imponerende egenskapene til Mindstorms EV3-plattformen.

For eksempel kunne en spiderlike robot, kalt Spik3r, automatisk identifisere plasseringen av fjernstyringslyset og brann sma rode baller direkte pa det, og slar det oftere enn ikke. Da ble det belastet ved fyret.

Med sine sensorer kunne en annen roboter oppdage nar noen hadde handen foran den, og da det var, sprang det ut. En annen demonstrasjon viste hvordan en av robotene var programmert til a veve seg rundt et lite hindringskurs, banker sma dekk over hele veien – med vilje – og deretter treffer en bestemt fargesensor.

Lego har lenge jobbet tett med det globale utdanningssamfunnet, og det er ikke annerledes med Mindstorms EV3.

Selskapet begynte a gi l rerne inn pa sine planer for den nye plattformen for ganske lenge siden, sa det og lette etter l rerens innspill om hvordan man best kan plassere Mindstorms EV3 som et l ringsverktoy for barn, og hvordan det nye produktet best kan mote l rere ‘behov. Alle fortalte, Lego snakket med mer enn 800 l rere rundt om i verden, sa det.

Et av de viktigste sporsmalene som onsket a kunne svare var hvordan selv ikke-teknologiske kunnskapsrike l rere lett kunne bringe Mindstorms inn i klasserommene. Og det betydde a finne ut hva de l rerne trenger for a kunne forsta plattformen og deretter hjelpe elevene til a l re av det.

Det som ble klart, forklarte Soren Thompson, fra Lego Education, at l rerne ma kunne bygge et program rundt Mindstorms EV3 pa sa lite som 45 minutter. Til slutt, malet med Thompson og hans kolleger i Legos utdanningsprogram er a gjore det mulig for barn a raskt l re plattformen og forsta hvordan man bygger egne roboter.

Og Lego legger vekt pa at l rerne ma bygge robotikkplaner ved hjelp av Mindstorms, som de sa enkelt kan dele med andre l rere over hele verden.